Sběratelství písniček

Už sto let existuje zajímavý sběratelský obor a to sbírání písniček. Těmi písničkami rozumíme malý dvoulist, který na vnitřních stránkách má notový 

záznam nějakého dobového šlágru i s textem.  A navíc většinou obálková strana je velmi zajímavě graficky zpracována. Za první republiky dokonce existovala samostatná nakladatelství, která se věnovala pouze těmto dvoulistům s písničkou. Patřila sem zejména nakladatelství Františka KováříkaR. A. Dvorského, Vlkovo nakladatelství, Eman Starý, či nakladatelství Rytmus.

Jak to probíhalo:

  • Nakladatelé chodívali na zkoušky do různých hudebních divadel a šantánů a vytipovávali si, která písnička by mohla na premiéře zaujmout diváky.
  • Hned koupili na ni práva, graficky písničku upravili a vytiskli tak, aby byla v den premiéry na trhu.
  • Postupem času všechny písně z operet a kupletů byly postupně vydané.
  • Když začalo hrát Osvobozené divadlo a Dvorský začal vydávat jejich písně, stalo se z toho malé dvoulisty často umělecké dílo zásluhou výtvarníka Franty Zelenky.
  • Postupně se přidávaly i filmové písničky, na obálkách byly fotografie Oldřicha NovéhoVlasty Buriana či Adiny Mandlové.

Sbírání písniček tak kromě ukojení sběratelské vášně umožňuje i možnost sednout si ke klavíru, nebo vzít kytaru do rukou a zazpívat si nějaký předválečný hit. Ceny v antikvariátech postupně rostou. Kdysi byla všude krabice za jednotnou cenu 5 Kčs. Dnes už se ceny pohybují od 15 do 75 korun, avšak sběratelské skvosty, jako jsou písničky Voskovce a Wericha, mohou stát v bezvadném stavu i 600 korun.

Praktické rady

Dozvíte se v naší poradně

Jak správně pečovat o knihy?

Jak hodnotit stav knih a jak správně knihy nabízet do antikvariátu?

Novinky na váš e-mail

Buďte o krok napřed! Nové knihy na skladě pravidelně v e-mailu.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Analytické
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
OK
Odmítnout
Marketing
Soubor technik, které mají za předmět obchodní strategii a zejména průzkum trhu.
Google
OK
Odmítnout
Facebook
OK
Odmítnout