Sbírání edice Kdo je

V roce 1946, krátce po válce, vydalo státní nakladatelství Orbis první sešitek z edice Kdo je.

Nikdo netušil, jaký zájem tato edice vyvolá. Vedla ji Jarmila Kroftová, která před válkou vydávala esoterickou literaturu svého otce Bedřicha Kočího.

První čísla a konec edice

V poválečné atmosféře si každé nakladatelství chtělo "přihřát polívčičku", a tak prvním číslem byl přeložený životopis vojevůdce Kutuzova. Edice Kdo je brzy dosáhla 150 čísel (svazků bylo méně, jelikož některé brožury vyšly jako dvoučísla). Na obálce byl vždy portrét popisované osoby, ilustrace uvnitř knížek chyběly.

Edice skončila v listopadu 1949 zásahem shůry. Traduje se, že měl vyjít svazek s životopisem Stalina, který se vrchnosti nelíbil.

Sběratelské radosti

Nakladatelství Orbis udělalo sběratelům radost vydáváním krabiček na ukládání sešitků. Na hřbetu krabičky byl uveden seznam čísel a jména osobností.

Nejvzácnější číslo je 101, životopis Charlotty Masarykové. Měl vyjít na svátek práce v květnu 1948, ale v té době národ žil úmrtím Jana Masaryka. Celý náklad byl zničen, ačkoliv se část dostala mezi sběratele (jen pár desítek výtisků).

Edice ve školách a dnes

Edice Kdo je byla využívaná i učiteli, kteří podle ní zadávali referáty k výročím narození různých osobností.

I dnes se dá tato edice sbírat a není to nijak drahá záležitost. Brožurky jsou nabízeny v antikvariátech v cenách od 10 korun.

Autor: Milo Burdátš © 2024

Praktické rady

Dozvíte se v naší poradně

Jak správně pečovat o knihy?

Jak hodnotit stav knih a jak správně knihy nabízet do antikvariátu?

Novinky na váš e-mail

Buďte o krok napřed! Nové knihy na skladě pravidelně v e-mailu.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Analytické
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
OK
Odmítnout
Marketing
Soubor technik, které mají za předmět obchodní strategii a zejména průzkum trhu.
Google
OK
Odmítnout
Facebook
OK
Odmítnout