Historie Akademického antikvariátu Kant

 Na počátku historie akademického antikvariátu v Praze stál František Bačkovský, doktor filosofie a krátce i gymnaziální profesor.

V roce 1884, ještě jako student, si požádal o nakladatelskou licenci a začal vydávat odborné knížky. František Bačkovský se rovněž angažoval ve vytváření moderní české gramatiky a vydával odborné časopisy.

Koncem 19. století požádal o knihkupeckou živnost a v roce 1899 se mu podařilo otevřít v Praze na rohu ulic Žitné a Legerovy velký antikvariát. Toto knihkupectví se specializovalo na české knihy, což byla v té době rarita a odvaha. Bačkovský své podnikání nazval Akademické knihkupectví a antikvariát (zkráceně AKAnt) a říká se, že k němu chodil kupovat knihy i T. G. Masaryk.

Jeho největší chybou bylo masivní vydávání knih českých a slovenských autorů, o které byl minimální zájem. Dr. Bačkovský se dostal do finančních potíží a v roce 1908 pravděpodobně spáchal sebevraždu skokem z Čechova mostu do Vltavy.

Po jeho smrti převzala antikvariát jeho manželka a dluhy vyrovnala. Po maturitě svého syna přenechala živnost Jindřichu Bačkovskému. Syn Jindřich vedl antikvariát až do roku 1950, kdy byl znárodněn a na původní adrese zrušen. Knihy a inventář byly převezeny do knihkupectví Václava Petra v Ječné ulici, kde vznikl specializovaný antikvariát pro vysokoškoláky pod správou národního podniku Kniha.

Tento antikvariát v Ječné ulici pod vedením pana Mayera a později dr. Jaroslava Jirsy fungoval až do roku 1992, když dostal výpověď od restituentky. Poté se přestěhoval do zadních prostorů Topičova knihkupectví na Národní třídě. V roce 1993 se knihy i nábytek přesunuly do bývalé knihařské dílny v Opatovické ulici č. 26, kde antikvariát sídlí dodnes. Vedoucí Jaroslav Jirsa se stal ředitelem univerzitního nakladatelství a knihkupectví Karolinum. Novým vedoucím antikvariátu se po něm stal ing. Miloslav Burdátš, který antikvariát vede dodnes.

Milo Burdátš © 2024

Praktické rady

Dozvíte se v naší poradně

Jak správně pečovat o knihy?

Jak hodnotit stav knih a jak správně knihy nabízet do antikvariátu?

Novinky na váš e-mail

Buďte o krok napřed! Nové knihy na skladě pravidelně v e-mailu.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Analytické
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
OK
Odmítnout
Marketing
Soubor technik, které mají za předmět obchodní strategii a zejména průzkum trhu.
Google
OK
Odmítnout
Facebook
OK
Odmítnout